Oud-burgemeester Ivo Opstelten:

“Warme herinneringen aan mijn tijd in Dalen”

Zaterdag worden drie oud-burgemeesters van Dalen, tijdens de openingsceremonie, geïnterviewd door burgemeester Bergsma van Coevorden. Om alvast wat herinneringen op te halen belden we met oud-burgemeester Ivo Opstelten. 

Opstelten was burgemeester van Dalen van 1972 tot 1977. “We hebben als gezin een hele mooie tijd gehad in Dalen. Ik was destijds de jongste burgemeester van Nederland en vond het heel eervol. Ik heb in Dalen de fijne kneepjes van het vak geleerd. Ik denk met een goed gevoel terug aan de mensen waarmee ik mocht samenwerken en de mooie dingen die we mochten doen. Dalen heeft een sterke gemeenschap.”

Opstelten reageerde destijds op een vacature en moest op sollicitatiegesprek bij de commissaris van de Koningin in Assen. “Er waren 68 sollicitanten, dus ik vond het best spannend en had niet verwacht dat ik het zou worden. Ik wou altijd al graag burgemeester worden en heb rechten gestudeerd, maar dan weet je nog niet wat het vak inhoudt.”

De regio kende Opstelten wel al. Hij ging naar de middelbare school in Emmen en hockeyde destijds ook in Emmen. “Als we in Coevorden moesten spelen, reden we door Dalen, maar verder kende ik het niet.”

Barre tijden

De periode van Opsteltens burgemeesterschap kenmerkte zich door grote werkeloosheid. “Het waren barre tijden. Maar daardoor konden we wel subsidie krijgen voor projecten om de werkeloosheid aan te pakken.” Zo was Opstelten betrokken bij de uitbreiding van de Huttenheugte om de economie te verbeteren. Maar ook de ontwikkeling van de blaashal (de voorganger van de sporthal) en De Spinde heeft hij nog helder voor het netvlies. “Ik vind het ook heel mooi dat De Bentermolen in ere is hersteld. Het is zo’n mooi baken van welkom als je Dalen binnenrijdt.”

Het is wel snor

Twee van de vier dochters van Opstelten zijn geboren in zijn periode in Dalen. “Ik weet nog dat de krant kwam met een krentenwegge terwijl mijn vrouw nog in het kraambed lag. Nu zijn dat soort foto’s heel waardevol.”

Verder bewaart hij warme herinneringen aan het 700-jarig bestaan van Dalen. “We moesten toen allemaal onze snor laten staan vanwege het thema ‘het zit wel snor in Dalen’. Als hij hoort dat het thema dit jaar ‘Daoln hef ons hart’ is, is het direct enthousiast. “Dat is echt prachtig gekozen. Ik zou zeggen: ‘op naar de 800 jaar!’.”

overzicht van logo's van Jubileum en Parel sponsoren